Friday, September 12, 2014

Cebu Island with My Travel Buddys - Day Two Part 1

Bertemu lagi kita di blog milik Captain Naz...Hihi...Rasa macam DJ pulak. #perasanbetol
Ok, where do we stop and where do we start? Right, dah ingat. Our Day Two (2) experience at Oslob. Again, fasten your selt belt coz you all akan melting and jeles tahap gaban bila tengok I ber-selfie dengan whale shark a.k.a paus jerung. Orang belakang pun kene pakai seat belt jugak. #melalutsikit

CEBU ISLAND, PHILLIPINES (4-6 SEPTEMBER 2014)

Part 3: It's Oslob time! Yeaahhhh

Pukul 4.30 pagi, DUM!! DUM!! DUM!! Oh mak kau terkejut aku. Siapa la yang kejutkan beta dari tidur beta ini? Bangun! Bangun! Sarapan dah siap. Macam ku kenal je suara tue. Tengok jam kat smartphone, OMG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kelam kabut aku dengan Nani bersiap. Janji dengan Uncle Danny pukul 5.00 am. Tengah aku tunggu turn nak mandi, dengar bunyi hon teksi. Lagi aku kelam al kalibut bersiap. Tiba turn aku mandi, sepantas kilat bak halilintar la aku mandi. Mandi betul ye bukan mandi mbekkkkk...Lepas bersiap, aku dan Nani turun bawah breakfast. Bila kami turun bawah, pelik la kenapa dua gentleman nie rileks je makan kalau dah dengar bunyi teksi tadi. Rupa-rupa nyer bukan teksi Uncle Danny. Ceh, kiteorang punyer la cepat bersiap. Dier orang sedap je menikmati Corn Beef and Chicken Sausage. Chittt... #sakitpulakhatikitanie

Bila dan kalut-kalut siap tue, lapar pun datang so, aku dan Nani pun menikmati la sarapan pagi kami ala-ala Western Morning Breakfast.. #westernlahsangat ...Based on our research, perjalanan Cebu City ke Oslob mengambil masa 4 jam..Itupun kalau tak jem. Kalau jem memang add 1 jam lagi la nampaknya. Sangat dinasihatkan breakfast dulu ye sebelum ke Oslob. Highly advise. Sebab dalam perjalanan tue memang memang susah sangat la nak cari tempat makan yang halal. Belanja sikit menu kami...

Chicken Sausage

Corn Beef
Tengok jam pukul 5.15am. Mane pulak la Uncle Danny nie. Jangan la tak jadi datang. Mampuih kami berempat ta jadi mengembara ke Oslob. Nazmi dah macam kucing nak beranak tunggu Uncle Danny. Risau katenyer. Kalau Uncle Danny tak datang, kena lah kami berempat naik bas. Oh no bus please at Cebu. Very the penat you know! Tunggu punyer la tunggu sambil berselfie dan terus upload ke Instagram. Kami kan camwhore. Selfie je terus masuk Instagram masing-masing. PIN PIN PIN! Haaaa...bunyi hon teksi. Gembira kami berempat bila tengok Uncle Danny dah sampai. Pukul 5.30am sane dah macam 7.30am Malaysia. Terang sikit. Sempat lagi kami selfie sebelum bertolak. Meh belanja gambar. Lagi...

Adik Chik Amir excited tamau selfie sebelum bertolak sebab dia excited sangat. Tau-tau je dah masuk taxi. Ok, fine kau excited Amir! Dalam teksi, nak hilangkan ngantuk Uncle Danny, Nazmi berbual-bual dengan dia. Ada conversation yang ok, ada yang tiba-tiba krik krik krik...silent moment sekejap. Blur! Ok, bye. Hahaha...So, bila kami keluar awal pagi, dapat la tengok surrounding di waktu pagi di Cebu City. Mereka kat sane naik motor tak payah pakai helmet k. Kat Malaysia tak pakai helmet kene saman. Even their driving attitude tue menakutkan dan ala-ala driver F1 & MotoGP but still tak nampak any accident pun. Even involving pedesterian pun. Everything OK! Ada satu yang kami nampak, satu motor 4 orang naik. Rare! #Malaysiapun3orangmax ....Gigih tak gigih seorang bapa hantar anak mereka ke sekolah naik satu motor 4 orang. Tak sempat pulak nak snap gambat sebab aku froze tengok keadaan tue. Tapi, memang sibuk la Cebu City pagi-pagi hari Jumaat tue. Nampak la kesibukan tahap dewa mereka. Meh belanja gambar yang sempat saya snap.

Haaa...nie je yang sempat snap. Di sebabkan malam tadi tidur lewat, so, dalam taxi aku sambung qada' tido. Adik Chik Amir and Kak Ngah Nani pun ikut sama. Abg Long Nazmi jelah sorang yang layan Uncle Danny. Setengah jalan sedar-sedar je dah 3 suku perjalanan ke Oslob. Nampak la kami dah melepasi Panagsama Beach. Tue destinasi akhir untuk trip hari ke-2. Lagi satu suku perjalanan ke Oslob kami melalui kampung orang-orang Oslob. Jalan dia memang dua hala je so memang berebut la. Nampak bas je, Uncle Danny potong. Salute la Uncle Danny. Almost nak langgar anjing pun ada. Bila nampak anjing nak langgar, kak Nani mengucap panjang siap pegang handle kat pintu. Nampak la Nani terkejut. Hihi...Kelakar ada, cute pun ada bila reaksi terkejut Kak Ngah nie. #Akugelaksorang2. Haaaa...sehebat-hebat Uncle Danny, dia pun sesat sekejap cari Whale Shark, destinasi pertama kami. Siap tanya local kat situ. Takpe lah. Halal toyibban je yang sesat tue. Tak pakai meter pun. Tetap jugak bayar 4,000 peso. Chill sudah. Pusing punyer pusing akhirnya kami jumpe WHALE SHARK!!!! OMG, memang excited je nak tengok whale shark. Brace yourself for whale shark.

Welcome to Oslob!

Day Two Part 1: Whale Shark Adventure

Kami sampai di Whale Shark pukul 10.30am. Hamek 5 jam dalam taxi. Mau tak lengguh punggung masing-masing. Sakit hokey! Tapi sakit tue hilang bila nampak laut biru yang indah tue. So, sampai-sampai je kami ke "kaunter pertanyaan" untuk tengok aktiviti kat situ.

a) Whale Shark watching: 500 peso
b) Snorkelling: 1000 peso (comes with snorkelling gear)
c) Diving: 3000 peso (comes with diving equipment)

Tue harga untuk foreigner. Kalau local memang bapak lagi murah. Tapi sebab kami memang nampak orang Malaysia kan so tak leh menyamar nk harga local. Fine. Geng aku nie memang terkenal dengan musyawarroh dulu kalau nak buat aktiviti. Ada 10 minit musyawarroh aktiviti apa nak amek. Discuss punyer discuss, kami berempat pilih Snorkelling. Mula-mula aku nak tengok je sebab tengok walet jugak time tue tinggal berapa peso. Tapi lepas Nazmi and Nani ayat sikit, aku setuju jugaklah. Betul jugak cakap dierorg, kalau datang jauh-jauh tapi tengok je rugi la. Dah le Malaysia tade semua nie. Tapi sebelum snorkelling tue kene daftar nama dulu and dengar briefing sikit.

Santek tak!!!

Time nie ramai pulak orang

Abg Long Nazmi dengan whale

Muka ngantuk aku

Sado this pinoy guy

Bajet dengar briefing
Lepas dengar briefing tue, kami pun siap-siap la pakai snorkelling gear. Oh, lupa nak cakap yang kami berempat sewa kamera underwater. Sewa dia 550 peso siap dia bagi CD sekali. Di sebabkan aku bawa satu beg kecik, so segala harta benda kami yang amat berharga tue simpan dalam my bag. Nak simpan dalam teksi risau pulak kalau hilang. So, bawak sekali la beg tue atas sampan. Meh belanja  gambar kami sebelum snorkelling.

Haaa...sekarang nak ceciter experince kami menyelam dengan whale shark. Sampan kami di kemudi dua orang instructor. Sampai kat tengah laut, dia berhenti dan time tue la aku nampak whale nyer. Ya ampun besar dengan mulut ternganga dia. Kalau makan aku, seminggu kenyang, kalau Nazmi, sebulan kenyang. Hihi...Jangan marah ye Nazmi. Gurau-gurau manja je. Gitohhh! Kamera man kami instructor tue sendiri. Instructor nie aku suggest p kelas fotografi. Ke laut kau shoot gambar underwater kami. Puas kami berempat pose sane sini. Last-last gambar ko jugak cun. Chittt! #akusentap

Smilez
Huntoong la duduk depan Nani oii

Amir dan whale

Nazmi dan whale

Kak Ngah & Abg Long

Abg Long & Adik Chik

Kak Ngah peaze! Dalam hati takut =)

Aku jeles shoot nie

Nie je aku mampu pose

Dalam hati takut jugak

Nie la whale nyer

Mulut nie la buat aku nak lompat atas sampan

Selfie!!!

Puas hati kami

Four of us
Haaa...aktiviti snorkelling nie 30 minit je. Habes 30 minit instructor dayung sampan balik ke pantai. Nampak jugak la mat and minah saleh ber-twopiece kat pantai. OMG....Tutup jelah mata. Oopsss...Lepas sampai pantai, kami ikut satu local yang in-charge dengan kamera untuk tengok gambar kami. Sah! Instructor kene pergi kursus fotografi bawah air. Ada jugak la shot-shot kami yang cun. Satu shot aku dekat dengan whale tue. Nasib tak kene ngappp..Tapi, kalau dier ngap pun dier muntah balik kowt sebab tulang je. Mengabeh boraih je telan aku nie. Hihi...Ok, aku #sentap

Sambil tunggu gambar kami burn dalam CD, sambil sambil tue la usha tshirt kat situ. Harga tshirt kat situ ikut saiz. Paling kecik S, 190 peso. Besar sikit L, 220 peso. Nazmi kene amek saiz besar so dier nego habis-habisan la. Dapat jugak la kurang. Salute aku dengan Abg Long nie. Kuasa nego baeekkkk punyer. Aku, Nani dan Amir beli juga seorang sehelai sebab tshirt nie kat Cebu City memang tak jumpa sebab ade kat Oslob je. Beli jelah sehelai sebagai kenangan. Dah lepas beli tshirt and amek CD, kami pun carilah Uncle Danny. Cari punyer cari rupe nyer Uncle Danny duduk berehat bawah pondok. Jauh kan perjalanan so sementara kami bersuka-ria, dia pun berehat. Dengan basah-basah tue terus kami naik teksi untuk pergi ke Tumalog Falls. Basah kowt seat belakang especially seat aku sebab aku tak alas tuala. Tuala tak bawak pulak. Kelam kalibut punyer pasal sampai lupa nak sambar tuala hotel. Nasib baik baju and seluar track aku cepat kering. Ok, jommm pergi Tumalog Falls!

Day Two Part 2: Tumalog Falls

Bersambung esok....It's 12.36am folks. Esok saya kije so kene la tido. Sabor ye. Esok malam sambung day two part 2, Tumalog Falls. Wassalam...