Sunday, October 19, 2014

Phuket Hari Kedua 11102014 - Bahagian 1 (Jalan-jalan Siang Hari)

My readerssss!!! It's Saturday night, 10.31 pm. Orang lain Saturday night havoc. #havocke #korase ...Me, Saturday night dekat rumah mengadap TV je. Plus update blog. Sebab dah nak seminggu pun trip aku ke Phuket berakhir tapi experience lambat naik pulak. So, tue yang malam nie update entry hari kedua di Phuket. Kalau sempat sampai hari akhir. Tengok mane yang sempat ye. Bukan apa, esok ade marathon di Kelana Jaya so kene tido awal, prepare mentally & physically untuk hari esok.

Entry kali nie nak story hari kedua kami di Phuket. Wake up at 7.00 am but golek-golek atas tilam, bukak Wifi check instagram & facebook bagai. Sempat la upload gambar kat insta. Hihi =) ...Last2 pukul 7.30 am jugak aku mandi and siap-siap untuk turun breakfast. Like yesterday, the front office assistant told us breakfast ready pukul 6.30 am. It means 7.30 am in Malaysia so normal la tue. Breakfast dia jenis buffet so even dia serve bacon but asing dengan meal yang halal. Kami turun pukul 8.30 am for our breakfast but before beta santap sarapan, sahabat beta inform front office yang kami nak ke Jungceylon Mall pada pukul 10.00 am so bersedialah kenderaan beta dan sahabat beta untuk ke sana. #feelingbahasaistanapulak ... Dah inform, ape lagi kan, it's breakfast time. Sampai-sampai je cafe hotel, staff assist kami ke egg station. Tanya kami nak makan telur ape. Ada beberapa jenis la makanan berasaskan telur like scrambled egg, half-boiled egg, fried egg and satu lagi lupe sudah. Aku main bedal la scramble egg. N pun order benda yang sama. Sekali hamek dua pinggan scramble egg. Ertinya banyak la. Sah aku tak habes makan punyer. Pembaziran terjadi. Don't try this at home k. Tue satu ye. That morning aku makan coco crunch with milk, mee hoon and roti bakar. Yang tak makan bacon je. #oopsterlebeysudah..Meh belanja gambar sikit.

Tea combine with coco crunch & milk. Breakfast of champs

Sempat selfie sebelum breakfast

In front of swimming pool

N pun makan banyak jugak pagi tue. Masing-masing lapar la agaknya. What I can say is, aku salute cara orang Thai jaga kebersihan. Korang kene tengok sendiri cara mereka clear kan meja after Guest makan. Tak sempat pulak nak snap video. Ok, sementara nak tunggu our shuttle ready, aku pun ape lagi, S.E.L.F.I.E sampai battery turun 10%. N sibuk dengan Wifi dia. Men tweet tweet katenyer. Asalkan ko happy la N oii..Meh belanja gambar sikit.

Seat swimming pool

Why so pelik one

In front of hotel lobby

With our transport today. N interframe sikit la pulak

Ok, tepat pukul 10.00 am, driver shuttle sampai. Quite good looking and sweet guy. Ada style punyer. Melting kejap la. N pun sama. N, jangan kaco, nie ako punyer. Gitoh! #perasansangat #abangthaisado...Sebelum kami naik kereta tue sempat la dia lap seat dulu. Punyer la pembersih. Aku salute habes la dgn orang Thai nie kalau bab-bab kebersihan. Actually, got one family yang ikut shuttle sekali pagi tue but mereka pergi Patong Beach. Nak tanned kata nyer. Husband orang Birmingham, England and wife dia pure Phuket, Thailand. Tapi, anak lelaki mereka memang putih la. Cute sangat. Dari hotel kami ke Jungceylon Mall tue cuma 5 minit je naik kereta. Sedar-sedar je dah sampai. Our cute shuttle driver inform pukul 1.00 pm tunggu di tempat yang sama dia drop-off kami. Noted abang Thai sado! Jungceylon Mall nie lebey kurang sama macam mall di Malaysia tapi uniknya ada floating market and kapal. Kalau malam hari, ada fountain light show kat kapal tue. Meh belanja gambar sikit.

Snap dgn ship

Relaks sudah

Peaze

Close up shot

This is the ship

Mall tue memang besar la siap bersambung dua mall lagi. Ada wayang & 4D theater ok. Agak-agak dah bosan kat mall tue, then N ajak jalan depan sikit dari mall yang ada signboard Patong Phuket Thailand besar punyer. Sebab situ banyak jual tshirt. Misi aku di Phuket nak cari tshirt Hard Rock Cafe for my family. So, misi mencari tshirt diteruskan di situ. Kedai jual sunglass, shades and cap banyak la. Jalan punyer jalan terserempak dengan kawan N. Aku memang tak kenal so krik krik la jugak bila orang tetiba snap finger depan aku. Ingat sape la rupenyer kawan N. Jalan depan sikit lagi N perasan satu signboard yang menarik perhatian dia. Rupenyer street yang kami lalu tue rupenyer Bangla Walking Street. Ok, memang banyak bangla keje kat situ. No wonder the street named after them. So, kat Malaysia berlambak jugak Bangla & Nepal. Hopefully jangan la ade Nepal Walking Street kat Malaysia. Mintak dijauhkan ok!!! Jalan-jalan kat Bangla Walking Street ada la satu money changer yang bagi harga tinggi jugak la. 100 Bath = RM 9.85 terus ako tukar RM100 so dapat 985 Bath. N tukar jugak tapi dia guna duit peso bukan Ringgit Malaysia. Rupe-rupenyer duit baki pegi Cebu last month ade 500 peso lagi. Pandai budget kawan aku sorang nie. Salute lagi la!! Jalan-jalan tak jumpe so pegi another side of the street. Keluar Bangla Walking Street. From the mall, ke kiri jumpa satu lagi lokasi jual tshirt yang boleh nego la. Macam wholesale pun ada. Sat lagi tunjuk gambar.

N memang suka tanye. Memang jenis tak segan nak tanya kawan aku nie. Shy shy cat pun bab nego or main dengan harga, she a pro! Masuk dua kedai pertama bagi harga tshirt biasa pun nak jual sampai 150 bath. Jumpa tshirt Hard Rock Cafe tapi mahal. Saiz S 150 Bath. Aku beli kat Prompthep Cape pun 120 Bath. Try nego tapi tak berjaya. N pulak nak beli tshirt untuk anak buah dia. So, kami pun meneruskan usaha tshirt hunting yang murah. Masuk kedai ke-4, N nampak satu dress yang sesuai untuk anak buah dia yang umur 1 tahun tue. N kalau nego harga mau 10 minit so aku pun nampak kerusi dalam kedai tue and duduk sambil cuci mata tshirt dalam kedai tue. Nampak la tshirt yang aku cari. N punyer perang harga tamat, dapat la beli dress anak buah dia harga 200 Bath. It's my turn now. Aku straight tanye kalau aku beli 3 helai berapa harga bangla tue boleh bagi. Dia kira total 3 helai 750 Bath. Aku macam what? what? and what? Aku pun bukak ilmu nego aku 3 helai nak 400 Bath. Uih, tak mau bagi aje. K, fine beli kat kedai lain. Masuk satu kedai lagi haaa, dapat jugak 3 helai tapi 450 Bath la. Up sikit sebab different size. Dapat harga yang within my range so aku sambar terus la 3 helai terus but tak dapat la 3 Hard Rock Cafe. Dpat 2 je, My Elder sis tak suke tshirt warna putih. Sebab tade warna hitam, aku pilih I Love Phuket. Janji ade something for her at Phuket. Bila masing-masing dapat ape yang nak di cari, so jalan balik la ke mall sebab tengok-tengok jam je pukul 12.00 pm. Shuttle car kami ambil pukul 1.00 pm. Cun-cun la time lunch so kami ke KFC dalam mall tue as our lunch. Tapi, take away je. Makan kat hotel. Malas nak rushing. KFC Thai limited la meal dia. Tak macam kat Cebu banyak choices. So, aku amek je set 2 ketul ayam. Spicy pun mcm tak spicy. Bedal jelah dengan redha. After beli KFC, terus pergi di pick-up point. Tunggu dalam 10 minit, then our shuttle driver yang cute sado tue pun sampai bawak kami straight back to the hotel. Meh belanja gambar pulak.

Bangla Walking Street
Place where we borong the tshirts

Lunch for the day

Selfie dalam kedai

Jungceylon Mall

So, sampai je hotel terus berehat & makan. Simpan tenaga untuk nightwalking malam nanti. That's the end of our journey for the daylight walking. Nightwalking entry come next after this. See you!! Wassalam.. =)

No comments:

Post a Comment

Jangan shy shy cat tinggalkan komen k =)