Friday, June 6, 2014

Life After Internship

6-June, 3.00 am, Still lagi depan tv and laptop :-

Haaa....hamboi, bila minat blogging datang balik memang sampai Subuh la update entry baru. Excited kata nyer sebab banyak benda nak ceciter. From last entry (last la sangat), nak ceciter pasal kehidupan habes internship and gamba konvo. Start habes internship dulu k.

1. First Job: Admin Assistant (GSC)

Well, setelah tamat internship dengan CBSA Media Sdn Bhd, aku mulakan kerjaya aku sebagai Admin Assistant for Marketing Communication Department di Golden Screen Cinemas (GSC). Koje kat HQ dier ye di Damansara Jaya. Cuti seminggu je finish up viva and then start to work. Kalau tak silap awal bulan July. Gaji starting RM 1,800. Could you believe it? Fresh grad admin je pun dapat 1.8k untuk first job. Rezeki Allah SWT bagi. Alhamdulillah. Syukur tak tanam anggur after habes study. Mula-mula ackward ya ampun. Sebab dalam department and floor marketing tue aku sorang je orang Melayu. Nak borak dengan sape pun tak tahu. Cina kowt sumer. Fine, English time. Oh My English aku. Tonggang langgang. So? Ade aku kesah. Janji speaking muka kene kondifen. Eh salah. Confident! Tapi hanya bertahan 3 minggu je sebab working environment buat aku stress. Tak boleh belah duduk depan HOD. Jadi tak secure giler nk buat keje2 sampingan a.k.a bukak lagu kat youtube sebab monitor HOD bley tengok clear habes. Huh! Sabar jela. Yang best koje GSC bley dapat free pass tengok wayang. Merasa la dapat 4 free pass. Terus bawak family pegi tengok citer The Expendables 2 kat GSC Paradigm Mall. 3 weeks je then Selamat Jalan Romeo GSC!


2. Second Job: Admin Assistant (CBSA Media Sdn Bhd)

Bukak-bukak Jobstreet nampak vacancy Admin Assistant kat my internship company. Terus zapp apply. Rupanya my practical supervisor dapat job baru kat Wipro Unza. Dia memang tunggu time nak keluar dari situ. Stress tahap max katanya. Memang boleh nampak stress tue. So, replace dia la. Start koje situ masa seminggu sebelum raya. Dan dan terus mintak cuti 5 hari dengan HOD Admin. Ade aku kesah ko nak bagi ke tak? Hari Raya k. Penting untuk cuti lama. Gitoh! Tapi bertahan 3 bulan je sebab ya ampun staf-staf kat situ suke buat rules sendiri. Suka-suka hati nenek la nak arah aku sane sini. Gaji pun downgrade jadi RM 1,500. Potong EPF Socso bagai tinggal RM 1,200. Kene unpaid leave lagi tinggal RM 1,000. Habes bayar komitmen je. Nak enjoy sangat pun tade. Inikan pulak shopping. So, anjakan paradigma, tinggalkan admin, cari sales job. Hilangkan rasa malu, tingkatkan keberanian diri. And my first sales job is at JFPS Group. See below please!

3. Third Job: Conference Sales Executive (JFPS Group)

Haa...sampai ke KL cari koje sales. Dapat la satu kat Multi-Purpose Tower. Jalan Munshi sana. Dekat jugak la dengan KLCC. Travel Shah Alam-KL. Penat gilor! Tak sanggup aku. Bangun pagi awal giler and naik KTM pukul 7 pagi berebut ramai manusia dalam KTM. Macam sardin k! Dalam KTM sempat tidur satu jam sebab stop kat KTM Bank Negara. Tapi serius jangan la koje KL kalau stay Shah Alam. Penat tak terkata sbb travel jauh. Masa pun banyak terbuang. Solat pun gajah je memanjang. Hujung-hujung waktu. Huh! Gaji sedap RM 1,800 ade komisen. Yang tak best nyer aku MC pun di kiranya sebagai Unpaid Leave. Then what the h*** asked me to provide you with MC?? Sabar jela. Lagi tak boleh belah, Director Business Development duduk depan aku. Lagi satu what the ikan. Ada bilik sendiri tanak duduk. Sibuk duduk depan aku. Sabar jelah lagi. Kat sini jugak la my Sales Manager, Boon Cheng ajar aku cara pitch cara paksa. Mula-mula memang susah sbb tak biasa. Training dua hari. Sebelum boleh call client, kene test pitch dgn Director dulu. Mau terketar-ketar call. Perasaan malu tinggi lagi la masa tue. Akhirnya berjaya jugak la. Nak start call client tue aku take time nk berani angkat ganggang and dail no company. First call ok. Masa keje rejection tue, Allah SWT jela yang tahu perasaan aku. Down giler bile kene reject. Take time lagi nk gain back spirit and confident level. Kejap je aku rasa boring kat sini. Dah le asyik kene call je 8 jam. Nak cakap dgn colleague aku, Jannette pun susah sbb kene call je kan. GMS la!!! Sebulan je pastu resign! Cari-cari sales job lain jumpe la Comfori Sdn. Bhd. Panjang nak citer psl Comfori nie sebab stay setahun empat bulan. 

So jumpe next entry. Sekali belanja gambar konvo! Wassalam.....