Showing posts with label Lombok. Show all posts
Showing posts with label Lombok. Show all posts

Tuesday, March 28, 2017

Bajet to Lombok, Indonesia

Budget for Lombok Trip 

With my sporting travel buddies


Fight ticket by Air Asia
a) KUL - LOP: RM 147.00 (+ luggage 20 kg)
b) LOP - KUL: RM 254.00 (+ luggage 25 kg)

Accommodation (1 room, 2 pax)
a) Sengigi (Reesa Homestay): RM 134 (For 2 nights)
b) Mataram (Hotel Griya Asri): RM 67 (For 1 night)

Transportation
a) Aerobus (KL Sentral to KLIA2): RM 12 per pax
b) Supir (driver, petrol, parking, return speed boat to Gili trawangan): RM 140 per pax
c) Last day tour: RM 25 per pax

Food and Drinks
a) First night (Sugeng Raroh Warung Noval) : IDR 30,000
b) Second day lunch and dinner (Gili Trawangan and Sengigi): IDR 118,980
c) Third day lunch and dinner (Warung Lea, Bakso and Taliwang Irama): IDR 117,650
d) Fourth day lunch (Solaria Cafe and Starbucks): IDR 117,638
e) Terang Bulan: IDR 30,000

Snorkeling Package: IDR 140,000 per pax

Shopping
a) Lombok Exotic: IDR 1,304,000
b) Cakeranegara: IDR 255,000
c) Sasaku: IDR 291,000

Sub-Total
= IDR 2,374,268 + RM 779
= RM 786.65 + RM 779
= RM 1,565.65

Any other traveler that need transportation service, boleh call our supir, Sihaf Lombok Trip at  +6281907171500. Di jamin puas hati!

Next post is on Captain 2nd trip for year 2017. Hong Kong 2.0 coming in next! xoxo

Last Day at Lombok. The Girls back to KL, The Guys to Bali.

Assalamualaikum, final post for Lombok...rasa lega dapat tulis bahagian akhir untuk trip Lombok. When there is a beginning, there is an end...




Hari akhir di Lombok dimulakan dengan bangun awal untuk menikmati sarapan di yang disediakan oleh pihak hotel. Di Hotel Griya Asri, sarapan yang disediakan is buffet breakfast. We all bangun awal untuk siap-siap check-out and breakfast sebab flight the guys ke Bali is 11 pagi. Yup, the girls return to Kuala Lumpur and the guys go to Bali. The girls tak lepas cuti ke Bali sebab tue tak ikut pergi Bali. Sedih jugak la sebab plan memang nak ke Bali tapi apakan daya, tak lulus untuk cuti panjang. 

We all janji dengan Mas Zaini that morning pukul 9.00 pagi sebab dari our hotel to airport pun ambil masa 40 minit. The guys pun belum check-in lagi, tue yang masing-masing kanchong (cemas) semacam. Nasib baik la trafik pada pagi Ahad tue bersahabat dengan kami. Sampai airport ngam ngam pukul 9.40 pagi. So, dengan pantas la the guys masuk untuk check-in di kaunter. Well, the girls flight pukul 4.05 pm. So, Capt and Nani decide untuk habiskan masa berbelanja di tempat-tempat yang sepatutnya. 

Nazmi ada bagi tahu satu tempat untuk beli tshirt and keychain yang namanya Cakeranegara. Bukan Cakerawala ye. So, both of us pun inform la Mas Zaini destinasi tu. Dari airport ke Cakeranegara yang terletak di Mataram tue dalam 20 minit. Dengan eksited nya nak berbelanja di Cakeranegara. Ingat macam mall or kedai-kedai tepi jalan. Sekali amik macam Pekan Rabu, Kedah. Kalau tshirt or kain pasang memang nie tempat yang sesuai. Key chain or fridge magnet memang tak banyak pilihan. Tshirt di Cakeranegara nie Capt dapat harga 7 helai = IDR 100,000. Kalau saiz XL, up sikit harganya. Sehelai IDR 100,000. Pergi kedai ke-2 baru dapat harga 7 helai = IDR 100,000. Kena pandai nego and psiko ye. Selain t-shirt, Cakeranegara nie ada gerai buah and kasut. Sempat la beli buah salak 3 kilo. Harga 1 kilo buah salak ialah IDR 15,000. My mother memang a big fan of buah salak. Tidak mahu kejadian di Jogja berulang kembali, jadi kali ni Capt beli luggage. Memandangankan dapat cari tshirt je, makanya we all bagi tahu Mas Zaini untuk pergi ke gedung Sasaku. 

Sasaku Kaos Lombok

Gedung Sasaku nie sama macam Lombok Exotic. Another kedai yang jual tshirt kualiti baik. Sebab on the way nak ke airport pun kedai Sasaku tue. Singgah la sekejap memandangkan banyak masa lagi. Dekat Sasaku nie je Capt mencari key chain and fridge magnet. Sekali tengok dekat bahagian beg tangan, jumpa la beg tangan yang my mother inginkan sangat tu. Maka belilah sekali. Dapat 2 beg tangan my mum u'ollz. Koleksi habis. Pilih punya pilih dekat 40 minit dalam Sasaku tue je. Biasalah kalau perempuan berbelanja kan. Kalau boleh semua dalam kedai nak di borong nya. Capt cuma beli beg tangan, fridge magnet and key chain je. Situ je habis IDR 291,000. Tshirt dah beli banyak di Lombok Exotic and Cakeranegara. Capt ingat Capt sorang je yang berbelanja lama. Tengok-tengok Cik Nani pun tak habis pusing satu kedai. Kita pun duduk la dekat kerusi yang disediakan sambil tunggu Cik Nani pusing satu kedai. 

Muka happy masing-masing

Sesudah berbelanja di Sasaku, then it's time to go back. Flight pukul 4.05 pm jadi we all kene ada di airport pukul 1.05 pm. Nak check-in luggage lagi jadi pukul 12.30 pm dah gerak ke airport. Sampai je airport pukul 1.15 pm. Then we all say Goodbye to Mas Zaini and bayar duit half day transportation that day. Each pax RM 25.00. Bayar pakai duit RM je. Masuk je airport, terus cari tempat makan. Lunch time la katekan and memandang kami tak beli in-flight meal jadi isi perut dulu la. We all decide untuk makan di Solaria Cafe. Pekena Teh Tarik Ais, Smoked Chicken Fried Rice and Nasi Ayam Crispy. Total IDR 103,000.



Kenyang makan. Alhamdulillah. Dah makan, time to check-in. Sebelum check-in tue susun balik la luggage. Buah salak and t-shirt kasi arrange masuk luggage. Untuk trip ke Lombok nie memang pergi balik Capt beli luggage. First time nih bawak beg troley pergi travel. This time shopping traveler. Not backpacker. Nak lepas first scanner nie memang bercinta jugak sebab time we all nak check-in, berpusu-pusu manusia. Jadi stuck jugak la. Sabarkan jelah. Total luggage weight Capt that time is 21 kg. Capt beli 25 kg. So, 4 kg tue kira halal jelah. 

Check-in done

Dah selesai check-in luggage, then we all pun masuk la ke departure hall. On the way ke departure hall tue sempat lagi stop kat kedai cenderahati. Beli lagi fridge magnet. Habis IDR 30,000. Then, nampak Starbucks, masuk lagi. Nak WIFI upload instagram. Lolzzzz =)

Lega balik Kuala Lumpur

Pukul 3.00 pm, baru we all masuk departure hall. Alhamdulillah, flight on time that day. Tak delay. So, we board our plane at 3.30 pm. Tepat 4.05 pm, it's time to fly. Time balik je memang Capt tidur. Al-maklum lah, tidur lambat malam sebelumnya. We all safely landed at KLIA2 at 7.03 pm. 

Safely landed!

So, that's all about Captain travelogue to Lombok. First trip for year 2017 end with the happy feeling. Coming up in the next entry is the budget summary for this trip. Stay tuned! xoxo

Regards,
The Captain Naz

Thursday, March 23, 2017

Lombok Part 3: Villa Hantu, Air Terjun Sendang Gile & Air Terjun Tiu Kelup

Assalamualaikum readers! 

Lama betul Capt nak tamatkan post pasal Lombok nie. Nie pun curi masa untuk habiskan entry untuk hari ke-3 di Lombok. So, without further due, let us begin....

Lombok Part 3: Villa Hantu | Air Terjun Sendeng Gile | Air Terjun Tiu Kelup



For day 3, our itinerary is hiking to waterfall. Dengar citer blogger lain, waterfall tue cantik bangat! Jadi we all pun nak tengok la dengan mata kepala sendiri. But, before proceed to the waterfall, our first pitstop was Villa Hantu. Dari hotel we all ke Villa Hantu nie ambil masa dalam 15 minutes la. So, after we all check-out, terus ke Villa Hantu. 


In front of hotel gate

Villa Hantu

Panas sangat tue

Look at the beauty

Say Peaze!

Captain is looking at the sea

Cute pose from the Captain

Using Go Pro

Smile guys

Nie Abe Long Nazmi

Smile jelah Muiz

Look there guys!

Pose nie wajib hado



No entrance fee needed to enter Villa Hantu. Cuma perlu bayar parking je but itu let you supir handle okay. Continue after Villa Hantu, we all teruskan perjalanan ke Air Terjun. From there took about 1 hour drive la. Kematu lagi punggung Capt dalam kereta. Along the way to Air Terjun, we all sempat pitstop at another place yang cantik untuk selfie. 

Gitu posenya

Suke posing gitu

Model Maskulin sorang nie

Model Majalah Wanita

All 5 of us

Sesudah berselfie di "Malaka" nie we all teruskan lah perjalanan ke Air Terjun. Memandangkan perjalanan lama so we all pun terasa lapar la. Ikutkan plan asal, makan selepas keluar dari air terjun. So, change of plan. Makan dulu sebelum hiking. Nasib la tempat makan senang cari. We all have our lunch at Warung Lea. Ada nasi campur and goreng-goreng. Nak senang, we all order sumer benda sama. Nasi goreng ayam. Cepat sikit siap.

Warung Lea

Lunch time guys

Masing-masing dapat je nasi goreng, tak pandang kiri kanan. Di mulakan dengan bismillah, di sudahi dengan alhamdulillah. Our lunch cost us IDR 25,000 a.k.a RM 9.00. Sesudah perut di isi baru lah ada tenaga nak ber-hiking. Entrance fee untuk masuk kawasan air terjun nie we all kowtim dengan Mas Zaini. Each pax IDR 50,000. Harga local katenyer. Kalau we all direct bayar sendiri kat kaunter, mau kena IDR 100,000. Double kaw harga. So, let your supir kowtim okay.

Air Terjun Sendang Gile & Tiu Kelup: IDR 50,000 per pax

Welcome to Waterfall

Seorang tracker akan lead you all masuk ke kawasan air terjun. Wajib ye ade tracker. No tracker, you all lost. Cuaca agak bersahabat dengan kami hari itu. Redup je. Perjalanan dari entrance ke  air terjun pertama, Sendang Gile mengambil masa 15 minutes. Satu benda yang Capt nak advise. Kalau hiking masuk air terjun tue pakai pakaian yang dry fit and pakai sandal or kasut getah. Sebab kena redah sungai bagai. Sure basah. Pakai selipar tak di galakkan sebab nanti selipar senang terbang sana sini di bawa arus sungai yang deras tue. Sempat la Nazmi rekod apa yang patut along the way to pitstop pertama.







Air Terjun Sendang Gile

Copyright protected

The Captain

Model Majalah Wanita

Giteww posing

Model Majalah Maskulin

Peaze

Sekitar kawasan Air Terjun Sendang Gile ada jual pisang goreng, keledek goreng and tempe goreng. Maggi pun ada. Bawak duit je datang sini. Rupiah ye. Dari Air Terjun Sendang Gile, we all teruskan perjalanan ke Air Terjun Tiu Kelup. Took about 20 minutes hike. Nak view cantik, gagahkan la hiking. Naik turun bukit, tangga, redah sungai bagai. Sempat jugak la buat video.



Gigih berjalan 20 minutes nak sampai ke Air Terjun Tiu Kelup tue. Akhirnya, setelah tempuh perjalanan yang berliku-liku, sampai la we all ke destinasi yang hendak dituju. Only the pictures can tell you how beautiful the waterfall is.







Me with my travel -mate

Abe Long Nazmi

My travel-mate yang sporting

The Captain

Model Majalah Mangga beraksi

Muiz dengan style dier

Hamboi dokter attachment UK nie

The Captain love the waterfall

Gituh posing dier

Nie la posing model majalah Wanita

Lama jugak la we all dekat waterfall nie. Sempat jugak menikmati Terang Bulan yang tak sempat habiskan semalam. Sedap k! Dah kenyang makan, baru la ade tenaga nak hike ke pintu masuk balik. Time nak balik nie kan we all decide untuk ikut jalan pintas. Lalu terowong. But, before that, ade satu lorong bawah jambatan nie yang pelancong boleh lalu. Bawah jambatan k. You all tak percaya, you all see this video.






Cemane, menarik kan =)...The guys je yang mengelongsor. The girls wait and see. Silap haribulan dengan aku dibawa arus tue. Memang laju la air tue. The we all berjalan masuk terowong for jalan pintas. Jangan gatal-gatal nak lalu terowong tak pakai selipar/sandal ye. Batu-batu kat dalam terowong tu boleh menyebabkan you all menjerit kesakitan. So, to be safe, pakai sandal ya. After 20 minutes, then we all pun reach pintu gerbang. Before we all go to Mataram, kena la salin baju dulu. Takkan nak dinner basah-basah. Dah siap salin baju bagai, then we all teruskan perjalanan ke Mataram. 

Al-maklumlah kalau dah hiking bagai, tenaga dah banyak pakai, makanya perut pun terasa la lapar. We all craving for bakso that evening, so without further due, Mas Zaini bawa kami ke tempat makan bakso. Capt tak makan bakso, so that evening, Capt makan bihun sup. Sodap wey! Malatop!


Menu petang Capt

Nie la bakso jumbo nyer

Bakso jumbo tue harga dia IDR 30,000 while bihun sup Capt is IDR 25,000. Menyelerakan bangat! Dah kenyang tue makanya kami teruskan perjalanan ke Mataram. Sempat singgat Lombok Exotic beli tshirt and souvenir. To be honest, beli tshirt kat Lombok Exotic nie memang puas hati. Kualiti nya terbaik. Pilihan pun banyak. Harga berpatutan seiring dengan kualiti baju. Tak cukup cash jangan risau. Bisa guna credit card untuk belian di Lombok Exotic. Over here Capt berbelanja sebanyak IDR 1,304,000 a.k.a RM 445.02. Beli tshirt tue bukan untuk kita seorang. Ramai yang mengirim. 


Lombok Exotic

Capt in front of Lombok Exotic


Capt ingat Capt paling lama pusing sane sini dalam kedai tue. Rupe nyer Nani lagi lama. Haha....Jenuh Muiz jadi kaunselor and pak guard teman Nani dalam kedai tue. Capt yolo je cari apa yang nak. Sesudah berbelanja, perut terasa lapar balik. Asyik makan je masa kat Lombok tu. So, Mas Zaini bawa we all ke satu restaurant nie yang nama nya Lesehan Taliwang Irama 1 Lombok. Memang superb la. Pandai Mas Zaini bawa we all ke tempat-tempat makan yang sedap. We all order set that night. Comes with nasi, ikan 2 jenis, sayur and air minuman. Lagi murah dari order satu-satu. Trust me dengan harga yang berpatutan tue memang berbaloi la. Our dinner that night cost us IDR 338,250. Sedap wey so tak terasa bayar mahal. Gitu!


Our dinner

Our dinner place


Restaurant nie memang prepare WIFI free untuk customer nya. Nak WIFI kene mintak dengan staf kat situ. Dapt je WIFI, masing-masing upload la mane yang patut. Dah puas upload, tengok berapa banyak like, then we all pun teruskan perjalanan ke hotel at Mataram. Hotel kat Mataram nie nama nyer Griya Asri Hotel. Nani and Shuk yang pilih. Sememangnya pilihan yang tepat because harga and bilik tue berbaloi. Siap ada swimming pool lagi ye. Sempat la we all rasmi swimming pool that night. Nazmi pun sempat belajar berenang dari Muiz. Khatam cara tahan nafas bagai. Bangga la tue dah pandai berenang. Hotel kat Mataram cost RM 67 per pax + breakfast. Totally worth it! See the pictures la why Capt says berbaloi.


Check in time

Hotel name

Besar katil dia

Bilik pun besar

Toilet pun mantop

Toilet

Rasmi swimming pool

We all sleep safe and sound that night. Letih la katekan. But Capt tidur lewat that night. Kemas bag bagai and upload gambar. Hihi =)  Pukul 2.00 pagi baru tidur. Sleep soundly zzzzz..

Last day at Lombok continue tomorrow.....Stay tuned! =) xoxo