Monday, June 29, 2015

Hari Ketiga di Medan, Indonesia 11 May 2015

"Quit Your Job and Go Backpacking"

Assalamualaikum my readers. Sebelum ape2, Quote a.k.a peribahasa a.k.a ape2 jelah yg kat atas tue, Capt tujukan pada diri sendiri and my friends. Ada kalanya kan Capt stress giler dengan kerja di office, rasa mcm nak Q.U.I.T fka R.E.S.I.G.N and the then travel around the world. Backpacking. Tapi, bila fikir balik komitmen yg tinggi maka tertangguh la agenda itu. Ok, back to square. Hari nie Capt nak habeskan pengembaraan Capt di negara orang bersama 4 orang lagi traveller. Let's start the journey!

MEDAN DAY THREE AND FINAL 11 MAY 2015

Ok, last Capt ceciter pasal hotel yang Capt and friends tinggal untuk malam akhir tue memang ohsem. Mewah ala2 hotel 3 star kat Malaysia. Di sebabkan agenda hari akhir kami agak padat, jadi masing-masing kene la bangun awal bersiap-siap untuk ke Sibolangit, our first place for day three. Kate nyer Mas Ari, Sibolangit tue dekat jugak dengan hotel kami. Dalam 30 minit jugakla. Sebelum bertolak tue kami breakfast dulu. But, before breakfast tue, kami selfie wefie dula la. Meh belanja gambar ckit...

Swimming pool yg tak sempat kami rasmi

Mewah sih!

Cantik Landscape nyer

Lanskap yang cantik

To the lobby

To the lobby signage

Peaze yaw!

Breakfast pagi tue memang best and sedap. Variety of food to be choose and eat. Disebabkan malam sebelum tue Capt tak berapa nak makan sebab sakit perut and pening  kepala, so pagi tue bedal la breakfast heavy sikit. Pagi tue Capt makan nasi goreng separuh pinggan, roti bakar 4 keping, buah tembikai 4 biji and air teh 2 cawan. Yang lain-lain pun bedal banyak jugak. Kami makan pun kene cepat sebab nak kejar ke Sibolangit tue kan. Hiking katenyer. But, sebelum bertolak and check-out tue, sempat la selfie wefie sekitar hotel mewah nie. Meh belanja gambar sikit.

Senyum

Negaraku sangat!

Hamboi masing-masing

Kak Jijot pose gaya tersendiri

Aku tak sempat lompat

Cewah, ada gaya

Pagi tue Nazmi ade cakap yang kita akan hiking sebab dia pelik Capt pakai jeans pegi hiking. Capt pun cakap la hiking je pun, pakai seluar ape boleh tapi jeans tue memang silap besar Capt pada hari tue. Nak tahu sebab ape, tunggu cerita seterusnya. Memang lawak. So, dah puas selfie wefie maka bertolak lah kami ke Sibolangit. Dalam 30 minit jugak la. Jalan masuk nak ke Sibolangit tue pun memcabar kay. Lalu jalan kampung. Akhirnya tiba la jugak. Nak masuk ke Sibolangit nie ade charge. Upah trekker katenyer. 50,000 rupiah seorang. Siap kene register nama and no handphone lagi. Senang cari kalau hilang katenyer. Dalam fikiran Capt, macam mane nak reach no telefon Malaysia dari Indonesia. Plus dalam hutan pulak tue #stillfikirlagi ... Kate nyer trekker, perjalanan hiking nak ke Air Terjun Dwi Warna tue amek masa dalam 2 jam. Terkojut monyet jugak la masa dengar tue. Sebelum kami start trekking tue, sempat la Nazmi tanye tak nak tukar seluar ke. Capt pelik la Nazmi concern betul pagi tue. Rupenyer concern dier tue memang munasabah. Dah le Capt bawak satu seluar je untuk trip kali nie. Redah jelah pegi hiking pakai jeans. Capt bawak sekali camera and my little sling beg.

Ok, you o'llzz yang bercadang nak pergi Medan and hiking Sibolangit tue mohon pakai seluar trek and bersandal je masuk dalam tue. Pakai kasut memang selamat tapi kalau dah kene redah sungai and lumpur tue memang menangis la nak basuh nanti. Mohon bawa sandal/kasut spare ye. Jangan jadi macam Capt. Honestly hiking kali nie memang meletihkan. Sakit kaki ya ampun. Tapi sebab nak tengok air terjun Dwi Warna punyer pasal, abaikan jelah sakit tue. Nasib Capt bawak air isotonik. Bertenaga la sikit. Disebabkan kami semua nie bukan Die-Hard-Fans hiking activity maka masing-masing cepat pancit. Banyak kali jugak la stop. Paling best stop kat satu sungai nie. Sempat bergambar and bervideo la jugak.

Kami dalam hutan

Masing-masing muka penat

Free style katenyer. Kak Jijot muka redha

Peaze y'allz

Hiking Sibolangit memang mancabar fizikal, mental and ketahanan diri sebab naik turun bukit, redah sungai arus deras, turun bukit yang curam and redah lumpur & tanah lembut. Kami semua pakai kasut kecuali Muiz. Dier pakai sandal. Sedap ar redah lumpur ke sungai. Kami yang lain nie, habes kaki berendam lumpur. Habes kasut Capt. Baru je beli. Redha jelah sepenuh hati. Selepas dua jam akhirnya kami tiba di tempat yang kami nak sangat pergi sampai sanggup hiking redah sungai lumpur bagai. Air Terjun Dwi Warna!!!!! We are here finally!!! First time Capt tengok waterfall tue teringat Air Terjun Kawasan Falls, Cebu, Filipina. Teringat trip with Geng Musyawarroh. Air dia biru and putih. Tapi air Kawasan Falls biru sahaja kay. Nazmi, Nik, Muiz, Kak Jijot and Mas Ari ape lagi. Terus terjun dalam tue. Capt memang niat tanak mandi sebab tak bawak spare ape yang patut. So, sementara mereka-mereka tue mandi manda, Capt sempat la test skill photography kat air terjun tue. Plus selfie melfie jugak. Capt kan pantang tak selfie.

Di sebabkan gambar banyak so Capt tak menyempat nak caption kan satu per satu gambar tue. I think the pictures itself describe our feelings and experience. Ada la setengah jam kami luangkan masa menikmati keindahan Ciptaan Allah SWT tue. Then masing-masing pun bergerak balik sebab jam pun dah menunjukkan pukul 12.30 pm. Time to go my friends. Nak di tambah cerita, time nak balik tue hujan pun turun. Elok la Capt dari tanak basah kene basah jugak. Basah kuyup pulak tue. Sempat la cari plastik cover my DSLR. Itu yang paling Capt nak lindungi sebab DSLR tue fragile and sensitif dengan air ye. Masuk air, memang menangis guling-guling la Capt. Hujan makin lama makin lebat jadi laluan pun bertambah cabaran nya. Makin licin dan berbahaya. Di gabung dengan petir dan kilat. Rasa macam bertawakal je masa nak balik ke tempat kami masuk tue.

Hiking punyer hiking then kami tiba di tempat sungai yang kami stop sekejap tue. Mak ai, air nyer deras gilew. Capt takut nak seberang. Tapi bak kate trekker kalau tak seberang sungai nie memang tak balik la jawabnyer. Trekker and Mas Ari seberang sungai tue dulu then bersedia di posisi selamat untuk tolong kami yang perempuan nie seberang. Guest what, I'm the first one to cross the river and jd yang pertama lah susah nak cross sebab air nyer tue arus deras gile. Sampai kan Nazmi and Muiz kene tolong Capt seberang sungai tue. Capt melekat pada batu sebab takut sangat. Plus, almost lose my shoes kay. Kalau kaut Capt tercabut camne nak hike balik ke pintu masuk. Dah le Capt tak bawak kasut/sandal spare. Nazmi and Muiz sempat bergurau pasal Capt melekat kat batu and kasut Capt almost tercabut dari kaki. Sempat jugak la selfie selepas kami semua berjaya harung air sungai deras tue.

Capt still takut lagi
Kami berjaya!!

Dah berjaya harungi sungai tue then selfie then kami pun teruskan perjalanan yang penuh pancaroba tue. Tengah-tengah jalan tue sampai satu pokok yang besar masa nak cross tue Kak Jijot tergelincir. Capt betul kat belakang dia. Tak sempat buat ape. Sempat tengok je. Kak Jijot sempat cakap allignment sumer lari. Memang sakit ea. Capt yg tak kene nie pun bley rasa sakit dia macam mane. Jalan punyer jalan then kami pun tiba la di pintu keluar nya. Alhamdulillah. Sampai je then Capt pun jerit sekuat hati. I'VE MADE IT!!!! Fuh, lega ya amat kay. Bila semua dah jerit tue then masing-masing pun take 5 then take turn nak tukar baju. Alk-maklumlah masing-masing dah basah kuyup. As for me, disebabkan tade sluar jeans extra then Capt pakai je sluar track. First time kay balik pakai sluar track. Nasib Capt bawak untuk tidur. Kalau tak bawak, tak pasal2 basah dalam kereta. Tak selesa habes. Kasut pulak redah jelah pakai time basah-basah.

After adventure Sibolangit, then kami teruskan perjalanan kami ke Pasar Ikan. Err, jangan ingat Pasar Ikan beli ikan ye tapi kat situ ade jual kain pasang, telekung, kain batik dan seangkatan dengannya. Capt bukan cari semua tue tapi Capt cari keychain and tshirt untuk family and orang tersayang. Keychain memang standby untuk family, officemates and love ones. Nazmi, Nik and Muiz memang borong kain pelikat and telekung. Capt ada 3 pasang telekung. More than enough. Banyak-banyak nanti tak pakai membazir je. Kami ada 1 jam je kat Pasar Ikan tue so memang berkejar masa la nego sane sini nak dapat harga murah. Satu lje Capt tak suke bila travel to Indonesia. Kalau kita beli barang tue, dia ikut je mane kita pergi. Kita cakap tak nak pun dia still ikut jugak. Lemas sih begini. Masa Capt pergi Bandung tahun lepas pun same je situasi nya. Bila sumer dah dapat ape yang dicari tapi Capt je belum dapat tshirt lagi so last round kami jumpa jugak main place to but the tshirts. Masing-masing memilih la colour and design ape yang nak. Capt sorang je borong 11 helai. Total tue dalam 310,000 Rupiah jugak a.k.a RM 77.50. Murah la tue. Bila dah habes bershopping then kami jumpa kak Jijot di meeting point yang dia pesan sebelum kami berpecah.

Bila masing-masing tak sempat lunch then perut masing-masing lapar ya ampun. Our last dinner at Medan will be Ayam Penyet. Bila tak lunch so bajet untuk dinner tinggi. Kak Jijot cakap kalau kami nak air sodap sikit, silakan je order. Capt pun ape lagi, bedal la air fresh oren. Our dinner of Ayam Penyet will be at Ayam Penyet Cindelaras. Sementara tunggu Ayam Penyet sampai, Mas Ari cakap kami boleh start packing sumbat kan dalam beg ape yang patut. Capt punyer barang sikit je so 5 minit kemas beg. Dah habes kemas beg then ayam penyet pun sampai. Masing-maisng makan dengan penuh nikmat sebab ayam penyet tue memang ohsem and sedap. Nazmi siap order dua pinggan. Bila masing-masing pun kenyang then it's time to go to Kualanamo Airport. Time to go home! Before that, meh belanja gambar sikit.

Our flight is 8.45 pm. Kami sampai airport pun dalam 8.00 pm. Dah validate our boarding pass at AirAsia counter then kami pun berjalan masuk ke boarding hall. Sempat jugak la buat video sebelum turun ke hall tue.

Sebelum ke boarding hall

Dah boarding hall, then dah lepas kastam check then kami pun tunggu la masa untuk board plane. Tengah-tengah tunggu lama tue, Capt isi masa lapang dengan buat video. Nazmi and Nik layan COC nyer. Serang sane sini. Kubu kene serang la bagai. Muiz layan perasan.

Tepat pukul 8.45 pm, then it's time to board the plane and go back home. 8.45 pm kat Indonesia bererti 9.45 pm di Malaysia. Our journey took about 45 minutes. Alhamdulillah cuaca ok. Tak sempat tido dah sampai KLIA2. 10.30 pm we touch down KLIA2. Welcome back home. Dah lepas pintu arrival, all of us berpecah since Nazmi, Nik and Muiz naik satu kereta then kak Jijot naik bas and me of coz la my sister pick up. Sampai-sampai rumah pun dah pukul 12 pm. Tak sempat kemas beg, Capt pun tido sebab esok tue kerja kay. Mau cari foot massage sebab kaki sakit tak hilang lagi.

That'a all my readers. Akhirnya Capt berjaya akhiri pengembaraan ke Medan. Next, entry pasal my vacation with la Familia and sister's officemates. Stay tuned! Wassalam =)